Porównanie SEO vs AdWords

 

SEO (zalety)

  • Dobrze wykonany audyt, optymalizacja i dbanie o jakość strony przełoży się na lepszy odbiór, zainteresowanie i konwersję przez klienta
  • Optymalizacja treści i innych elementów na stronie może przełożyć się na pozyskanie dodatkowego ruchu z „długiego ogona” (dłuższych fraz wyszukiwania)
  • Brak kosztu za kliknięcie (w porównania do AdWords), raz wypozycjonowana strona może długo utrzymywać się na wysokich pozycjach (w zależności od konkurencyjności słów kluczowych)
  • 80% kliknięć podczas wyszukiwania odbywa się w wynikach organicznych a pozostałe 8-20% to linki sponsorowane AdWords

 

SEO (wady)

  • Inwestycja długoterminowa – wymaga więcej czasu na opracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii pozycjonowania
  • Dłuższy czas oczekiwania na efekty – nawet do 6 miesięcy, gdyż należy „nadrobić” różnicę i stracony czas
  • Brak gwarancji sukcesu – z różnych przyczyn m.in. działania konkurencji, aktualizacje algorytmu (ale wielokrotnie potwierdzona skuteczność)
  • Strona pojawia się tylko na kilka, kilkanaście wybranych słów kluczowych wybranych przy podpisywaniu umowy

 

AdWords (zalety)

  • Szybkie uruchomienie kampanii reklam i natychmiastowe wyświetlanie w wynikach wyszukiwania
  • Pełna kontrola – sami ustalamy stawki dzienne, budżet całej reklamy, maksymalną cenę za klikniecie, wybór interesujących nas słów kluczowych, sposobu wyświetlania itd.
  • Uruchomienie kampanii w interesującym nas tylko okresie – zakres dat i godzin wyświetlania, szczególnie przydatna w przypadku świadczenia usług sezonowych
  • Dowolna liczba słów kluczowych – znacznie więcej niż przy pozycjonowaniu
  • Możliwość wyświetlenia reklamy (komunikatów reklamowych) w kilku wersjach i wybór najlepszego przekazu
  • Uniezależnienie od zmian wprowadzanych w algorytmach wyszkalania Google

 

AdWords (wady)

  • Koszt całej kampanii może być droższy niż inwestycja w pozycjonowanie – przy średnim koszcie jednego kliknięcia waha się od jednego do nawet kilkunastu złotych
  • Możliwość szybkiego wyczerpania budżetu a tym samym zaprzestania wyświetlania reklamy – w zależności od konkurencji i popularności wybranych słów kluczowych
  • Stawki ustalane „na żywo” – firmy konkurencyjne zainteresowane reklamą również wpływają na koszt pojedynczego kliknięcia
  • Dopracowanie reklamy wymaga czasu na jej analizę i optymalizację
  • 8-20% kliknięć odbywa się w reklamy AdWords a pozostałe 80% przypada na wyniki organiczne

 

AdWords czy SEO?

Jeżeli chcielibyśmy od razu zaistnieć ze swoją ofertą w sieci to idealnym rozwiązaniem będą kampanie AdWords.

Przy uruchamianiu tej formy reklamy mamy możliwość poznania konkurencji, sprawdzenia pierwszych kosztów z nią związanych i weryfikacji zainteresowania naszym segmentem działalności oraz skutecznością oferty.

Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa. Optymalizacja poszczególnych elementów, treści i pozyskania wartościowych linków do strony z odpowiednich miejsc w sieci, aktywne udzielanie się na portalach społecznościowych i wypowiadanie się z pozycji eksperta – to wszystko wpływa na budowanie większej rozpoznawalności marki bądź firmy.

Nie można polegać w 100% tylko na jednym rodzaju pozyskiwania ruchu, dlatego najlepsze efekty osiąga się w efekcie synergii. Odpowiednie rozłożenie budżetu następuje dopiero przy dalszej analizie.