SEO (zalety)
- Dobrze wykonany audyt, optymalizacja i dbanie o jakość strony przełoży się na lepszy odbiór, zainteresowanie i konwersję przez klienta
- Optymalizacja treści i innych elementów na stronie może przełożyć się na pozyskanie dodatkowego ruchu z „długiego ogona” (dłuższych fraz wyszukiwania)
- Brak kosztu za kliknięcie (w porównania do AdWords), raz wypozycjonowana strona może długo utrzymywać się na wysokich pozycjach (w zależności od konkurencyjności słów kluczowych)
- 80% kliknięć podczas wyszukiwania odbywa się w wynikach organicznych a pozostałe 8-20% to linki sponsorowane AdWords
SEO (wady)
- Inwestycja długoterminowa – wymaga więcej czasu na opracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii pozycjonowania
- Dłuższy czas oczekiwania na efekty – nawet do 6 miesięcy, gdyż należy „nadrobić” różnicę i stracony czas
- Brak gwarancji sukcesu – z różnych przyczyn m.in. działania konkurencji, aktualizacje algorytmu (ale wielokrotnie potwierdzona skuteczność)
- Strona pojawia się tylko na kilka, kilkanaście wybranych słów kluczowych wybranych przy podpisywaniu umowy
AdWords (zalety)
- Szybkie uruchomienie kampanii reklam i natychmiastowe wyświetlanie w wynikach wyszukiwania
- Pełna kontrola – sami ustalamy stawki dzienne, budżet całej reklamy, maksymalną cenę za klikniecie, wybór interesujących nas słów kluczowych, sposobu wyświetlania itd.
- Uruchomienie kampanii w interesującym nas tylko okresie – zakres dat i godzin wyświetlania, szczególnie przydatna w przypadku świadczenia usług sezonowych
- Dowolna liczba słów kluczowych – znacznie więcej niż przy pozycjonowaniu
- Możliwość wyświetlenia reklamy (komunikatów reklamowych) w kilku wersjach i wybór najlepszego przekazu
- Uniezależnienie od zmian wprowadzanych w algorytmach wyszkalania Google
AdWords (wady)
- Koszt całej kampanii może być droższy niż inwestycja w pozycjonowanie – przy średnim koszcie jednego kliknięcia waha się od jednego do nawet kilkunastu złotych
- Możliwość szybkiego wyczerpania budżetu a tym samym zaprzestania wyświetlania reklamy – w zależności od konkurencji i popularności wybranych słów kluczowych
- Stawki ustalane „na żywo” – firmy konkurencyjne zainteresowane reklamą również wpływają na koszt pojedynczego kliknięcia
- Dopracowanie reklamy wymaga czasu na jej analizę i optymalizację
- 8-20% kliknięć odbywa się w reklamy AdWords a pozostałe 80% przypada na wyniki organiczne
AdWords czy SEO?
Jeżeli chcielibyśmy od razu zaistnieć ze swoją ofertą w sieci to idealnym rozwiązaniem będą kampanie AdWords.
Przy uruchamianiu tej formy reklamy mamy możliwość poznania konkurencji, sprawdzenia pierwszych kosztów z nią związanych i weryfikacji zainteresowania naszym segmentem działalności oraz skutecznością oferty.
Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa. Optymalizacja poszczególnych elementów, treści i pozyskania wartościowych linków do strony z odpowiednich miejsc w sieci, aktywne udzielanie się na portalach społecznościowych i wypowiadanie się z pozycji eksperta – to wszystko wpływa na budowanie większej rozpoznawalności marki bądź firmy.
Nie można polegać w 100% tylko na jednym rodzaju pozyskiwania ruchu, dlatego najlepsze efekty osiąga się w efekcie synergii. Odpowiednie rozłożenie budżetu następuje dopiero przy dalszej analizie.